Att bli sin egen bästa medarbetare

Om att vara sin egen bästa medarbetare

Arbetar du med eller mot dig själv? Jag har lekt med tanken på hur det skulle vara om alla var sin egen medarbetare, inte motarbetare.

Tänk om alla fick möjlighet att ännu mer utveckla det man är allra bäst på. Låter det konstigt? Någon kanske tycker att ska vi inte fixa till bristerna istället och träna på det vi inte är bra på. Jag håller faktiskt inte med om det. Jag tror det är mer effektivt och dessutom mycket roligare om var och en kan bli mer medvetna om när man fungerar som bäst, vad som ger en mest energi och när man tycker att ens arbete är som allra roligast. Förmodligen är det just det man är allra bäst på, som man mest kan bidra med till sina kollegor och till sin organisation.

Tänk om alla kunde tränas i att vara ännu mer uppskattande både mot sig själva och andra. Ja, uppmuntra både sig själv och andra att våga lite mer, berätta hur man vill ha det för att kunna göra ett riktigt bra arbete och samtidigt må bra.

Tänk om alla fick till vana att älta det goda, att analysera sina egna och gruppens framgångsbeteenden. Vad gör vi när vi gör något riktigt bra? Varför blev det så bra? Hur kan vi göra mer av det?

sin-egen-basta-medarbetare

Tänk om du var din egen bästa medarbetare.

Om du inte vill nöja dig med att tänka tanken så kan det här vara ett enkelt första steg:
Skriv i slutet av arbetsdagen ner minst tre saker som du uppskattat med dig själv idag, saker som du är nöjd med att du åstadkommit själv eller tillsammans med andra.

Testa! Vad kan hända? I värsta fall blir det lite lättare och lite roligare och du har börjat bli din egen bästa medarbetare.