Att bli sin egen bästa medarbetare

Om att vara sin egen bästa medarbetare

Arbetar du med eller mot dig själv? Jag har lekt med tanken på hur det skulle vara om alla var sin egen medarbetare, inte motarbetare.

Tänk om alla fick möjlighet att ännu mer utveckla det man är allra bäst på. Låter det konstigt? Någon kanske tycker att ska vi inte fixa till bristerna istället och träna på det vi inte är bra på. Jag håller faktiskt inte med om det. Jag tror det är mer effektivt och dessutom mycket roligare om var och en kan bli mer medvetna om när man fungerar som bäst, vad som ger en mest energi och när man tycker att ens arbete är som allra roligast. Förmodligen är det just det man är allra bäst på, som man mest kan bidra med till sina kollegor och till sin organisation.

Tänk om alla kunde tränas i att vara ännu mer uppskattande både mot sig själva och andra. Ja, uppmuntra både sig själv och andra att våga lite mer, berätta hur man vill ha det för att kunna göra ett riktigt bra arbete och samtidigt må bra.

Tänk om alla fick till vana att älta det goda, att analysera sina egna och gruppens framgångsbeteenden. Vad gör vi när vi gör något riktigt bra? Varför blev det så bra? Hur kan vi göra mer av det?

sin-egen-basta-medarbetare

Tänk om du var din egen bästa medarbetare.

Om du inte vill nöja dig med att tänka tanken så kan det här vara ett enkelt första steg:
Skriv i slutet av arbetsdagen ner minst tre saker som du uppskattat med dig själv idag, saker som du är nöjd med att du åstadkommit själv eller tillsammans med andra.

Testa! Vad kan hända? I värsta fall blir det lite lättare och lite roligare och du har börjat bli din egen bästa medarbetare.

Du är smittsam!

- ”Det man säger, smittar ju av sig!” sa en av bästsökarna* lite lätt förvånad när vi pratade om hur mycket vi påverkar varandra på en arbetsplats.

 

En helt stilla kväll gick jag runt dammen i parken nära där jag bor. Dammen var spegelblank ända tills en liten gräsand simmade ut och orsakade ”ringar på vattnet”.

Vattenytan var helt förändrad på grund av denna enda liten and.

 

Visst är det också så med oss människor. Alla smittar av sig och ger ringar på vattnet, oavsett om vi vill eller inte, oavsett om vi är medvetna om det eller inte. Var och en har en otroligt stor påverkan.

 

En man jag träffade nyligen berättade om den negativa och tråkiga stämningen på studentkorridoren han bodde på under sin studietid. Han pratade ihop sin med 3 kompisar om hur de enklast kunde göra något åt saken. Det enda lilla som de valde att göra annorlunda var att på frågan ”Hur är läget?” välja att berätta om något som varit bra, kul eller intressant under dagen. Det som hände efter några veckor var häpnadsväckande. Andra började också fundera på bra saker de varit med om och stämningen blev så mycket mer positiv och trivsam.

 

Martin Luther King Jr lär ha sagt; ”Du är inte bara ansvarig för vad du säger, utan också för vad du inte säger” Ibland uppskattar vi en massa saker hos varandra som inte alltid blir sagt. Testa att överraska din kollega, chef, vän, partner, granne eller kassakassörskan med att säga det där bra som du tänker om personen.

Smitta andra med det goda du faktiskt tänker om dem!

 

 

*bästsökare = en medarbetare som vill vara med och skapa en bättre arbetsplats med mer fokus på det som fungerar och det vi vill ha.

 

Maria Lekenstam,

Positive Change Agent

Frågvisa får samtal att lyfta

 – Vi vill få till andra typer av samtal. Vi pratar så mycket om allt vi inte lyckas med. Det skapar så stor frustration att hela tiden prata om allt som inte fungerar. Jag skulle vilja att vi pratar mer om vad vi känner oss stolta över och allt det där vi vill göra tillsammans framåt.

Så svarade en VD på frågan om vilka som är hans största utmaningar för tillfället. Han hade hört talas om att Appreciative Inquiry kan skapa förändring och engagemang i organisationer. Han var nyfiken på sambandet mellan de samtal vi har med varandra i en organisation och den kultur som utvecklas.

Har du tänkt på att det ofta är frågorna som bestämmer riktningen på våra samtal? Vissa frågor lyfter samtalet, får oss att tänka i nya banor och att vilja hitta lösningar och se nya perspektiv. Andra frågor tar en annan riktning och får oss att känna frustration, stress och får oss att skylla ifrån oss. Då vill vi inte alls hitta några lösningar, utan är hellre kvar i problemgruppen och ältar roten till det onda en stund till.

AI

I arbetslivet finns det, precis som i övriga livet, både en massa utmaningar och många saker som vi verkligen lyckas med och som fungerar riktigt bra. Att se utmaningar och analysera problem är vi ganska vana vid så det brukar gå av bara farten. Att uppmärksamma och analysera våra styrkor och framgångsbeteenden är vi oftast inte lika vana vid. Därför kan vi behöva mer träning i det.

 

Det går också att träna sitt sätt att ställa frågor och på så sätt få till de där samtalen som vi verkligen vill ha. Det går också att lära av de som är tränat lite mer på sin frågvishet.

 

Tre saker som frågvisa personer gör:

  1. De är nyfikna på personen de pratar med och ”letar rätt” hos hen.
  2. De ställer frågor om vad som fungerar, om styrkor. Det finns faktiskt i alla situationer saker som fungerar.
  3. De omformulerar, flippar problemen till vad man vill se istället och ställer frågor om det de vill ska hända. T ex istället för att ställa frågor om en konfliktsituation, ställa frågor om när samarbetet fungerat som bäst.

 

Vilka samtal skulle du kunna ha med dina kollegor om du tränar upp din frågvishet?

Om du vill ha hjälp med träningen så har vi utbildning i styrkefokuserade verktyg 3 dagar i maj, juni.

 

Tjingeling!

Maria Lekenstam,

Positive Change Agent